Lippujen myyntiehdot & huomioitavaa kaudelle 2026
versio 29.10.2025 (oikeus muutoksiin pidätetään)

 

Sisältö

  1. Tietoa teoksesta ja ikäsuositus
  2. Tietoa katsomosta
  3. Pääsyliput, hinnat ja alennusryhmät
  4. Lahjakortit
  5. Vaihto ja palautus
  6. Myyntikanavat, toimitus- ja maksutavat sekä kulttuurietu
  7. Esteettömyys ja avustajat
  8. Muutokset, peruutukset ja force majeure
  9. Väliaikatarjoilut
  10. Ryhmävaraukset

 

  1. Tietoa teoksesta ja ikäsuositus

Kesän 2026 teos on Notre Damen kellonsoittaja.

Musikaalin tarina perustuu Victor Hugon romaaniin, ja on Disneyn animaatioelokuvaa synkempi, joten sitä ei suositella alle 12-vuotiaille.

Osa näytöksistä voi olla katsomoanniskelun vuoksi K18 (jos on, merkitty erikseen näytöksen nimeen).

  1. Tietoa katsomosta

Katsomo on pyörivä, kokonaan katettu ja nouseva (22 riviä = porrasta).

Pyörimisen vuoksi katsomosta ei turvallisuussyistä saa poistua esityksen aikana ilman henkilökunnan lupaa.

Katsomon seinät ovat matalat (n. 1,5m), ja katon ja seinien välissä on 2–8 metriä avointa (seinätöntä) tilaa. Näin ollen sateen sattuessa ensimmäisillä riveillä ja reunapaikoilla kannattaa varautua vaatetukseen sään mukaisesti. Muille aiheutuvan näköesteen vuoksi katsomossa ei saa käyttää sateenvarjoja.

  1. Pääsyliput, hinnat ja alennusryhmät
  • Teatterin velvoitteiden (mm. katsojatilastot, turvallisuuskäytännöt) täyttämiseksi jokaisella katsojalla, mukaan lukien pienet lapset, tulee olla oma lippu.
  • Muutokset hintoihin ovat mahdollisia.
  • Teatteri voi harkintansa mukaan luoda ja julkaista tarjouskampanjoita ja muita toimia, joiden seurauksena yksittäisen lipun hinta saattaa vaihdella eri aikoina ja eri kohderyhmille.
  • Peruslipuilla on neljä eri hintaryhmää: A, B, C ja D.
  • Pyörätuolipaikat ja avustajat, ks. myyntiehtojen luku Esteettömyys ja avustajat.
  • Osassa hintaryhmistä voi olla alennuksia erikseen mainituille alennusryhmille. kuten eläkeläiset, opiskelijat, työttömät ja varus-/siviilipalvelushenkilöt.
  • Alennusryhmien alennus on henkilökohtainen, ja sen saadakseen on varauduttava esittämään alennukseen oikeuttava virallinen kortti tai muu todistus lipun tarkastamisen eli teatteriin saapumisen yhteydessä.
  • Lehdistölippu:
    • Jos olet tulossa arvostelemaan esitystä sanomalehteen tai muuhun yleisesti tunnettuun mediaan, otathan yhteyttä teatterin asiakaspalveluun kutsun järjestämiseksi.
    • Muutoin lehdistölipun saa ostaa ainoastaan teatterin asiakaspalvelusta ammattilaiskortilla (Journalistiliitto) ja aikaisintaan näytöstä edeltävänä päivänä.
  • Teatterialan ammattilaislippu:
    • Ainoastaan teatterin asiakaspalvelusta, aikaisintaan näytöstä edeltävänä päivänä, yksi lippu / ammattilaiskortti
    • kortti on oltava mukana lipunostohetkellä ja teatteriin saapuessa
    • Teatterialan lippuun oikeuttavat ammattilaiskortit: Temen, Näyttelijäliiton ja Muusikkojen liiton jäsenkortti sekä Teatterikortti (Suomen Teatterit ry:n/Teatterikeskus ry:n/Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n/Suomen Näyttelijäliiton myöntämä)
  • Lisäksi myynnissä voi olla VIP-lippupaketteja, jotka sisältävät esim. käsiohjelman, vesipullon ja istuinalustan.
  1. Lahjakortit
  • Lahjakortteja myydään Samppalinnan Kesäteatterin verkkokaupassa: liput.samppalinnanteatteri.fi
  • Lahjakortti käy maksuvälineenä edellä mainitussa verkkokaupassa, sekä kesällä ovilipunmyynnissä.
  • Lahjakortit käyvät kaikkiin kesän 2026 Notre Damen kellonsoittaja -esityksiin, edellyttäen, että esityksissä on tilaa.
  • Lahjakortti on lipputyyppikohtainen, ja sillä voi lunastaa vain lahjakortin lipputyyppiä vastaavan lipun. Kesällä ovilipunmyynnissä lahjakortti voidaan vaihtaa myös muun lipputyypin lippuun, mutta
    • kalliimpaan lipputyyppiin vaihdettaessa hintaero lahjakortin ja lipun normaalihinnan välillä tulee asiakkaan maksettavaksi, ja
    • mahdollista hintaeroa alaspäin ei hyvitetä.
  • Aiemmista vuosista poiketen Samppalinnan Kesäteatterin lippuja ei voi hankkia Lippupisteen lahjakorteilla.

 

  1. Vaihto ja palautus
  • Asiakkaan vastuulla on tarkistaa lipun oston yhteydessä, että liput ovat oikealle esityspäivälle ja kellonajalle.
  • Samppalinnan Kesäteatterin lunastettuja/laskutettuja lippuja ei lunasteta/osteta takaisin, eikä ostoksella ole peruuttamisoikeutta (KSL 6:16, 2022/793).
  • Jos muissa tulevissa esityksissä on tilaa, liput voi vaihtaa toiseen esitykseen palvelumaksulla 8 € / lippu (kuitenkin yhteensä enintään 24 €/asiakas).
    • Vaihto tehdään lähtökohtaisesti samanhintaisiin lippuihin ja mahdollisimman vastaavanlaisiin paikkoihin.
    • Mikäli vaihto tehdään kalliimpiin lippuihin, tulee asiakkaan maksettavaksi myös lippujen hintaero.
    • Hinnan erotusta halvempiin lippuihin ei hyvitetä.
  • Katsojilta mahdollisesti käyttämättä jääviä ylimääräisiä lippuja ei saa myydä teatterin alueella (esim. lipunmyynnin edessä).

 

  1. Myyntikanavat, toimitus- ja maksutavat sekä kulttuurietu

Myyntikanavat

  • Yksittäiset liput: teatterin verkkokauppa osoitteessa liput.samppalinnanteatteri.fi; verkkokaupasta myös ryhmäliput (10–29 hlö) sekä väliaikatarjoilut.
  • Pyörätuolipaikat, eturivin paikat liikuntarajoitteisille, lehdistöliput ja teatterialan ammattilaisliput vain teatterin asiakaspalvelusta:
    • liput@samppalinnanteatteri.fi
    • 02 232 9050 (talvisin soittopyynnöllä, kesällä myös palveluajat)
    • Kesällä esityskauden aikana lipputoimisto palvelee myös teatterin portilla, Paavo Nurmen puistotie 3. Palveluajat ilmoitetaan erikseen teatterin verkkosivuilla.
  • Ryhmä- ja yritysmyynti: myynti@samppalinnanteatteri.fi / 0400 902 121

Lippujen toimitus

  • sähköpostitse (lähettäjänä: Samppalinnan Kesäteatterin Kannatusyhdistys ry, tickets@eventio.com) linkillä verkkosivuun, jossa sähköisesti luettava lippu
  • ovilipunmyynnissä paperitulosteena (tai asiakkaan halutessa sähköpostilla)

 

Maksutavat

  • verkkokaupassa
    • verkkopankkimaksu
    • yleisimmät maksukortit (Visa ja Mastercard)
    • kulttuuriedut (ks. alla)
  • ovilipunmyynnissä kesällä
    • yleisimmät maksukortit (Visa ja Mastercard)
    • käteinen
    • kulttuuriedut (ks. alla)

Kulttuurietu

  • Kulttuuriedulla voi maksaa ainoastaan oman henkilökohtaisen lipun, joten kulttuuriedun käyttö edellyttää asiakkaan tunnistamista.
  • ePassi ja Smartum käyvät kulttuuriedun maksutapoina sekä verkkokaupassa että ovilipunmyynnissä
  • Edenred käy kulttuuriedun maksutapana valitettavasti vain ovilipunmyynnin kassalla (johtuen verkkokaupan maksunvälittäjän puuttuvasta rajapinnasta; teatterista riippumaton ratkaisu). Mikäli haluat maksaa lippusi Edenredillä mutta haluat ostaa lipun ennakkoon, olethan yhteydessä: liput@samppalinnanteatteri.fi
  • Samppalinnan Kesäteatteri ei ole osa Turun kaupungin organisaatiota, joten kaupungin henkilöstöedut (esim. Tyky-ranneke) eivät valitettavasti käy maksuvälineenä.

 

  1. Esteettömyys ja avustajat

Yleistä

Samppalinnan Kesäteatteri sijaitsee korkealla mäellä kapean tien päässä. Lähtökohtaisesti teatteriin saapuminen edellyttää itsenäistä liikuntakykyä tai avustajaa. Maasto on esteetön mutta paikoin epätasainen. Teatterin porteilta yläpihalle johtaa asfaltoitu ylämäki. Yläpiha ja kulku katsomoon ovat hiekkakenttää/-tietä. Penkit ovat puiset ja selkänojalliset, ei kaiteita. Wc-tilat sijaitsevat pääasiassa mäenrinteessä teatterin alapihalla. Alueella on esteetön wc, johon kulku tapahtuu hiekkatietä ja mäkeä pitkin. Kahvioon ja myyntikioskeille on esteetön pääsy.

Teatterin henkilökunta auttaa mielellään ja tekee kaikkensa mahdollistaakseen teatterielämyksen kaikille asiakkaille.

Erikoispaikat

Jokaiseen esitykseen on saatavilla rajoitettu määrä pyörätuolipaikkoja sekä liikuntarajoitteisille soveltuvia eturivin paikkoja. Nämä liput varataan teatterin asiakaspalvelusta: liput@samppalinnanteatteri.fi tai 02 232 9050.

Pyörätuolipaikat ovat katsomon etuosassa maan tasolla, ei portaita. Pyörätuolilla liikkuvan asiakkaan tulee varata paikka itselleen ja mahdolliselle avustajalleen hyvissä ajoin ennakkoon suoraan teatterin asiakaspalvelusta.

Liikuntarajoitteisille sekä pyörätuolipaikoilla istuvien avustajille suosittelemme paikkoja eturivistä, joka on kaudella 2026 aiemmasta poiketen myös numeroitu riviksi 1.

Avustajat

Samassa seurueessa avustettavan kanssa oleville asiakkaille voidaan varata normaalihintaiset paikat pyörätuolipaikkojen tms. läheisyydestä. Erillinen avustajalippu on tarkoitettu ainoastaan työskenteleville avustajille sekä niille avustajina toimiville läheisille, jotka eivät itse tarvitse avustamista ja kykenevät tarvittaessa itsenäisesti huolehtimaan avustettavan siirtymisestä teatterin portilta katsomoon sekä wc-tiloihin ja takaisin. Avustajalipun hinta määräytyy katsomopaikan hintaryhmän mukaan, ja edellä mainittujen edellytysten lisäksi se edellyttää EU:n avustajakorttia (ns. Vammaiskortti) tai kunnan myöntämää saattajakorttia. Pyörätuolipaikat ja avustajaliput ovat vastaavasti edullisempia.

Saapuminen

Pyörätuolilla tai rollaattorilla liikkuvat asiakkaat voivat saapua autokyydillä (esimerkiksi taksilla) teatterin yläpihalle. Kuljetuksen voi tilata tarvittaessa yläpihalle myös esityksen jälkeen. Pysäköinti teatterin alueella on kielletty.

Lipuntarkastuksesta katsomoon on sitä tarvitseville teatterin järjestämä kuljetus. Kuljetusta ei voi varata ennakkoon, mutta sen tarpeesta voi mainita teatterin asiakaspalveluun esimerkiksi lippujen ostamisen yhteydessä. Kuljetusta voi pyytää lipuntarkastajalta teatteriin saavuttaessa; saavuthan ajoissa (15–45 minuuttia) ja varauduthan odottamiseen.

Induktiosilmukka

Teatterissa ei ole induktiosilmukkaa.

Viittomakielen tulkkaus

Ilmoitathan tulkkauksen tarpeesta lipun ostamisen yhteydessä. Näin voimme ottaa asian huomioon paikkavarauksessa. Teatteri voi tarvittaessa auttaa tulkin valmistautumista. Työskentelevälle viittomakielen tulkille sisäänpääsy on maksuton.

Opaskoirat 

Sallittu. Ilmoitathan asiasta lipun ostamisen yhteydessä teatterin asiakaspalveluun (liput@samppalinnanteatteri.fi / 02 232 9050).

  1. Muutokset, peruutukset ja force majeure
  • Teatteri pyrkii kaikin käytettävissään olevin keinoin myötävaikuttamaan esityksen toteutumiseen kaikissa sääolosuhteissa, sairastapauksissa ja muissa erityisolosuhteissa esim. paikkaus- ja sijaisjärjestelyin. 
  • Teatteri ei takaa tietyn yksittäisen esiintyjän mukanaoloa jokaisessa esityksessä, eikä esiintyjän poissaolo ole peruste lipun hinnan palauttamiseen tai vaihto-oikeuteen.
  • Ylivoimaisen esteen (force majeure) tapauksessa teatteri ei vaihda tai hyvitä lippuja. Tällainen ylivoimainen este voi olla esimerkiksi sota, lakko, terrori-isku, luonnonmullistus, esiintyjien tai yleisön turvallisuuden vaarantavat äärimmäiset sääolot tai teatterin vaikutuspiirin ulkopuoliset tapahtumat esityksen aikana, tai muu teatterin vaikutuspiirin ulkopuolinen olosuhde.
  • Esityksen peruutustapauksessa teatteri pyrkii olemaan yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin ja mahdollisuuksien mukaan järjestämään kaikille lipun ostaneille paikan toiseen esitykseen. Teatteri ei voi taata kaikille paikkaa tai jokaisen katsojan aikatauluun sopivaa esitysajankohtaa.
  • Asiakkaan vastuulla on seurata teatterin tiedotusta lähellä esityksen ajankohtaa ja tarkistaa mahdolliset muutokset tai peruutukset. Teatteri ei vastaa asiakkaiden mahdollisista muista kuluista peruutustapauksissa (esim. matkat, majoitukset).

 

  1. Väliaikatarjoilut
  • Valmiiksi pöytiin katetut väliaikatarjoilut voit tilata ennakkoon teatterin verkkokaupasta: liput.samppalinnanteatteri.fi.
  • Etukäteen maksettujen tarjoilujen hintaa ei palauteta.
  • Muutokset hintoihin ovat mahdollisia.
  • Olettehan erikseen yhteydessä teatterin asiakaspalveluun, jos:
    • olette tilaamassa tarjoiluja isommalle, etenkin yli 20 henkilön ryhmälle
    • haluatte saada lisätietoa isommille ryhmille tarjottavista muista tuotevaihtoehdoista (esim. leivokset) tai laajemmasta tarjoilu-/palvelupaketista
    • haluatte tarkentaa allergiatietoja (esim. vakava pähkinä- tai kala-allergia) tai kattauspaikan esteettömyystarpeita
    • toivotte kattauksen jollakin muulla nimellä kuin verkkokauppaostoksen tilaajan sukunimellä
    • haluatte tilata tarjoilun nautittavaksi (myös tai vain) ennen esitystä.
  • Esityspäivänä voi kysyä suoraan kahviosta, mikäli kattauspaikkoja on vielä jäljellä. Ilmoita tilauksen / varauksen yhteydessä mahdollisista allergioista tai ruokavalioista.

 

  1. Ryhmävaraukset
  • Ryhmän määritelmä

Katsomme ryhmävaraukseksi sellaiset kertaostokset, joiden lippujen määrä on vähintään 10 kpl. Varaamme oikeuden tarjota suuremmille ryhmille (esim. 30 tai 50 henkilöä) lisäetuja.

  • Tilauksen vahvistaminen

Saat aina tilausvahvistuksen sähköpostiisi. Jos tilausvahvistus ei saavu perille, tarkistathan roskapostikansion ja olethan tarvittaessa yhteydessä teatterin ryhmämyyntiin: myynti@samppalinnanteatteri.fi / 0400 902 121).

Varaus tulee vahvistaa vähintään 30 päivää ennen esitystä. Mahdolliset ryhmäalennukset ja -edut tarkistetaan vahvistuksen yhteydessä (esim. ryhmän koon muuttuessa).

  • Tilauksen maksaminen

Ryhmävaraukset laskutetaan vahvistuksen yhteydessä sovittujen tietojen mukaan. Maksuaika on 14 päivää. Laskutuslisä on 8 euroa. Huomioithan, että näytöskauden aikana tehtävissä varauksissa maksun tulee olla suoritettu ennen esityspäivää. Liput muodostuvat maksusuorituksen saavuttua.

  • Lippujen toimitus

Toimitamme liput sähköpostilla asiakkaan antamaan osoitteeseen, kun varaus on kokonaisuudessaan maksettu. Vaihtoehtoisesti lippujen toimitus voidaan sopia paperisena, jolloin ne voi noutaa kesäkaudella lipputoimistostamme teatterilta (Paavo Nurmen Puistotie 3, Turku).

  • Muutokset ja peruutukset
    Ymmärrämme, että suunnitelmat voivat muuttua ja toivomme, että asiakkaat ovat mahdollisista muutoksista yhteydessä teatteriin mahdollisimman hyvissä ajoin. Lähtökohtaisesti ryhmän koko tai varaus voidaan muuttaa seuraavin ehdoin:
  • 30 päivää ennen esitystä: muutokset ja peruutukset maksutta
  • 14–29 päivää ennen esitystä: veloitamme 50 % peruutettujen lippujen hinnasta
  • alle 14 päivää ennen esitystä: veloitetaan koko hinta peruutetuista lipuista

    • Erityistarpeet ja esteettömyys
      Kerrothan ryhmäläisten mahdollisista liikuntarajoitteista, pyörätuolipaikkojen tarpeesta ja muista erityistarpeista varausta tehdessä tai viimeistään tilauksen vahvistamisen yhteydessä. Rajallisen katsomotilan ja muun asiakaskysynnän vuoksi esimerkiksi pyörätuolipaikkoja ei välttämättä pystytä järjestämään enää esityspäivänä teatteriin saapuessa.
  • Bussinkuljettajat
    Jos isommalla (esim. 30–50 hlö) ryhmällä on mukana linja-autonkuljettaja, tarjoamme hänelle maksuttoman paikkalipun esitykseen (paikan sijainti voi vaihdella). Tässä tapauksessa kuljettajan tulee noutaa lippu henkilökohtaisesti teatterin lipunmyynnistä ennen esityksen alkua. Mikäli kuljettaja kuitenkin on osa ryhmää ja haluaa istua yhdessä ryhmän kanssa, tulee hänen lippunsa varata ja maksaa normaalisti osana muuta varausta.
  • Saapuminen

Suosittelemme saapumaan teatterille noin 30 minuuttia ennen esitystä, jotta kaikki ehtivät rauhassa paikalle, saada lippunsa ryhmänvetäjältä ja siirtyä katsomoon (portilta ja lipuntarkastuksesta n. 200 metriä ylämäkeen).

  • Väliaikatarjoilut

Teatterialueen kahvioista voi ostaa pientä syötävää ja juotavaa tuntia ennen esitystä sekä esityksen väliajalla.

Ryhmä voi halutessaan tilata väliaikatarjoilut etukäteen, jolloin ne laskutetaan etukäteen esim. lipputilausten yhteydessä ja katetaan valmiiksi omalle nimetylle pöydälle, suuremman ryhmän tapauksessa erilliselle pöytäalueelle.

Ennen esityksen alkamista ryhmänvetäjän on hyvä käydä tarkistamassa kahviosta väliaikatarjoiluiden pöytäpaikka.

Jos ryhmässä on liikuntarajoitteisia, kannattaa se mainita myös väliaikatarjoilujen ennakkotilausta tehdessä, niin voimme huomioida asian pöytävalinnoissa.